هر یک از ساکنین در صورت اعتراض به سهم خود بابت هزینههای ساختمان میتوانند به مدیر مراجعه کنند و از وظایف مدیر ساختمان رسیدگی به آن موضوع است. اگر نرم افزار مدیریت ساختمان برای تمامی ساکنین نصب باشد دیگر نیازی به مراجعه به مدیر نخواهد بود و آن ها از تمامی هزینه ها با تمامی جزییات مطلع می گردند.
وظایف مدیر ساختمان و نگهداری صورتجلسات مجمع عمومی ساختمان
کلیه تصمیمات مجمع عمومی ساختمان باید حفظ و در موقع لزوم از آن استناد به عمل آید.نگهداری از این اسناد از وظایف مدیر ساختمان می باشد و بایدکلیه صورت جلسات باید نزد ایشان بماند و بعد از اتمام دوره مدیریت، به مدیران بعدی نیز تحویل داده شود.
اطلاعرسانی تصمیمات اتخاذ شده مجامع عمومی به ساکنین غایب و وزارت مسکن و شهرسازی
در صورتی که بعضی از اعضا جلسه نتوانند حاضر شوند،جلسه با اکثریت لازم رسمیت پیدا میکند و از وظایف مدیر ساختمان این است که تصمیمات باید ظرف ۱۰ روز به اعضا غایب و وزارت مسکن و شهرسازی اعلام شود زیرا بی اطلاعی افراد غایب باعث بی نظمی در سایر برنامه های اجرایی می شود.این کار می تواند توسط تابلو اعلانات نرم افزار ساختمان نیز انجام .پذیرد
تقاضای صدور اجرائیه برای وصول مطالبات ساختمان
اگر مدیری برای اعضای بدهکار نامه ارسال نماید و آنها بدهی خود را پرداخت نکنند اداره ثبت محل وقوع ساختمان، به تقاضای مدیر، برای او اظهارنامه ابلاغ میکند، پس از ابلاغ و عدم پرداخت بدهی توسط بدهکار، کارشناس ویژه معادل بدهی اموال را بازداشت و به مزایده خواهد گذاشت. در ضمن، مدیر میتواند از طرف اداره ثبت، اقامه دعوی نماید.
دادن گواهی مربوط به هزینههای مشترک
برابر قانون تملک آپارتمان ها، دفاتر اسناد رسمی موظف است در هنگام تنظیم سند، انتقال، اجاره، رهن، صلح و هبه گواهی مربوط به تسویه حساب را به تایید هیات مدیره ساختمان برساند.
اقدام به بازسازی تمام ساختمان پس از تائید مجمع عمومی ساختمان
چنانکه رای اکثریت آرا ساختمان مبنی بر بازسازی تمام ساختمان باشد یکی از وظایف مدیر ساختمان اقدام برای بازسازی به نمایندگی از طرف سایر ساکنین می باشد. در ادامه هزینه های تعمیرات بین ساکنین تقسیم می گردد.
درخواست تخلیه واحد های خودداری کننده از همکاری درامر بازسازی
رئیس دادگستری و یا رئیس مجتمع قضایی محل با احراز تامین مالی مناسب برای شخصی که با بازسازی ساختمان موافق نمی باشد، توسط سایرمالکین دستور تخلیه آپارتمان را صادر میکند.
حقوق و دستمزد مدیر ساختمان
مدیر ساختمان برای کاری که به عنوان وظایف و اختیاراتش در ساختمان انجام میدهد باید حق الزحمه دریافت کند. اگر مدیرخارج از ساکنین و یا از خود ساکنین باشد،طبق قرارداد قانون کار باید حق الزحمه دریافت کند. اما اگر از ساکنین باشد، بنا به عرف مدیر ساختمان فقط میتواند حق شارژ را پرداخت نکند. در هر صورت باید قرارداد برایش تنظیم شود. اما اینگونه نیست که اگر حقوقی دریافت نکند دلیل بر مسئول نبودن او باشد. در صورت بروز هر مشکلی در امور مدیریت ساختمان، این مدیر ساختمان است که باید جوابگو باشد. اگر مدیر ساختمان مستقیم از طرف ساکنین انتخاب شود و هیچگونه قراردادی اعم ازحق الزحمه تنظیم نشود، مدیر به صورت قانونی مجاز به برداشت هیچگونه حقی نمیباشد.